Distributieketting vervangen
Distributieketting vervangen bij Auto Douma te Leeuwarden
Auto Douma te Leeuwarden is TOP Merkspecialist in Volkswagen - Audi - Seat - Skoda
Opgerekte ketting
Iets wat nog heel vaak voorkomt is een opgerekte ketting. Door een defecte spanner en geleiders of door slecht onderhoud kan er door slijten ruimte komen tussen deze schakels en word de ketting langer. Hierdoor kan een distributieketting verspringen waardoor de timing van de nokkenas ten opzichte van de krukas veranderd, deze verandering kan ervoor zorgen dat de kleppen die door de nokkenas worden aangestuurd de cilinders raken en beschadigen. Het resultaat: een defecte motor.
Distributieketting
De distributieketting is de plaatsvervanger voor de distributieriem en zorgt dus voor de overbrenging tussen de krukas en de nokkenas. Deze distributieketting bestaat uit stevige of dubbele schakels die een ketting vormen, deze ketting vormt zich om het tandwiel van de krukas en de nokkenas. Daarnaast loopt de ketting over geleiders die op spanning worden gehouden door een spanner die er mede voor zorgen dat de omwentelingen die de ketting maakt soepel verlopen. De distributieketting heeft geen vervangingsinterval en is ook bedoeld om levenslang mee te gaan. Echter komt het vaak voor de een distributieketting toch vervangen moet worden. Hier zijn een aantal voorbeelden daarvan.
Spanner
Een spanner draait in de meeste gevallen op oliedruk en word dus pas op juiste spanning gebracht zodra de motor start. Het is dus van groot belang dat de spanner zo snel mogelijk de juiste spanning creëert. Bij een productiefout of een defecte spanner komt deze niet snel genoeg of soms helemaal niet op de juiste druk en spant hij de ketting niet genoeg aan. Dit resulteert in een klapperende ketting, deze ketting staat te slap en beschadigd hierdoor de geleiders en de ketting kan zelf oprekken. Stukgeslagen geleiders kunnen niet langer hun functie uitvoeren en begeleiden de ketting niet meer soepel waardoor de ketting kan knappen. Een opgerekte ketting kan voor een verschil in de timing van de nokkenas en krukas zorgen waardoor de kleppen op onjuiste momenten openen en sluiten. Dit kan op zijn beurt weer zorgen voor interne motorschade.
Ratelend geluid bij koude start
Is er een ratelend geluid bij koude start hoorbaar? Dan kan dit normaal zijn, een kettingspanner werkt op oliedruk en moet bij het starten op gang komen. Echter bij een tweede keer starten met warme motor zou dit geluid niet meer hoorbaar moeten zijn, ook moet het geluid niet veel langer duren dan 2 a 3 seconden. Vertrouwt u het niet? Laat hem dan voor de zekerheid controleren.
Volkswagen/Audi/Seat/Skoda
Veel voertuigen van het VAG concern gebruiken een distributieketting. Het gaat met name om de volgende motoren;
- De 4 cilinder 1.2, 1.4, 1.6, 1.8 en 2.0
- De 5 cilinder 2,3 en 2.5
- De 6 cilinder 2.8, 3.0, 3.2 en 3.6
- De 8 cilinder 4.2 motoren
- Het zijn dan ook met name om de FSI, TFSI en TSI motoren.
De bouwjaren van de voertuigen welke zijn voorzien met één van bovenstaande motoren varieert van 2002 t/m 2015. Ná deze jaren is veelal de distributieriem weer in gebruik genomen.
BMW
Ook BMW heeft een rijke historie als het gaat om het gebruik van de distributieketting. Echter heeft BMW lange tijd motoren geproduceerd waarbij de distributieketting ook echt levenslang meegingen, tot aan 2001 toen werden de N40, N42, N43 en N46 Benzine motoren in gebruik genomen, dit waren 1.6, 1.8 en de 2.0 liter met 4 cilinders. Deze motoren waren lichter gebouwd met betrekking tot hun voorvangers en hadden daarom een hogere slijtage.